An-Rose Vandewinckele over leiderschap: “Leiderschap is niet mensen afhankelijk maken.”

An-Rose Vandewinckele staat sinds 2009 aan het hoofd van Levanto, een sociale onderneming met meer dan  500 medewerkers.an-rose (2)

“Mijn visie is dat iedereen leider is en dat iedereen keuzes kan maken voor zijn of haar eigen leven en in relatie tot anderen. Dat is de kern. Als mens kan je impact hebben. Leiderschap is dus impact hebben, stimuleren, motiveren vanuit jezelf. Dat heeft op zich niets te maken met de hiërarchische lijn. Leiderschap is niet mensen afhankelijk maken. Dat heb ik geleerd na mijn periode bij Kids. Toen ik daar vertrok is het enkele jaren niet goed gegaan. Ik was daar eigenlijk te belangrijk. Nu draag ik daar meer zorg voor. Leiderschap moet gedeeld worden. Het is een oefening in delen, in mensen sterker maken. Als mensen zich nu afhankelijk opstellen, dan ontneemt mij dat zuurstof.”

“Leiderschap is voor mij vragen stellen om zo mensen te laten nadenken en bewuster te maken. “Waarom bestaan wij? Waarom bestaat Levanto? Wat verbindt ons?” Ik wil dat duiden en uitstralen. Ik laat ook bewust dingen los. Als het dan niet goed loopt, dan kunnen we daarvan leren. Dat is interessanter dan op voorhand alle antwoorden hebben en alles vast te leggen in procedures. Ik geloof echt niet in leiderschap vanuit angst en macht. Als ik daar op aangesproken word, dan kan ik me wel ongelukkig voelen. Alsof ik het zou doen voor de macht. Soms krijg je dat wel op je boterham.”

“Uiteraard zijn visie en missie ook belangrijk in leiderschap. Maar het is belangrijk dat de mensen dat zelf doen. Het nieuw strategisch plan wordt gemaakt door heel de organisatie en niet door het beleidsteam alleen. Ook de arbeiders en de externe stakeholders doen mee. Dat is echt mijn ding. Ik ben er ook 100 % zeker van dat de strategie zal kloppen met wat ik wil. Dat is een kwestie van vertrouwen geven en hebben.”

Voor een volledig verslag van het leiderschapsinterview: 2013-04 Leadership Interview An-Rose Van de Winckele.

Any comment?

About Koen Marichal

Director Future Leadership Initiative at Antwerp Management School
This entry was posted in 16. Spirituality & sustainability, 2. Shared & collective, 3. Self-determination & motivation, Dutch, Leader interviews & opinions and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

