Leading from the middle: “Leiderschap heeft geen functiebeschrijving.”

In eerdere blogs beschreef ik het belang van het creëren van spanning om te kunnen ontwikkelen en over de start van een nieuw leiderschapsprogramma voor middle managers. Vandaag kunnen we een tussenstand maken. De 24 deelnemers hadden als opdracht meegekregen om een reflectieverslag te maken van de eerste module en vandaag gaven ze elkaar feedback over dat verslag in tele-groepscoaching-sessies. Inhoudelijk kwamen de volgende thema’s in de papers regelmatig terug:
1) “De middle managers don’t own the plot.” “De stuurknuppel vastgrijpen, claimen van leiderschap.” “Ik heb mijn positie verduidelijkt met mijn manager.” “Ik voel mij op mijn plaats.” “Formele positie speelt geen rol.”
2) “Ik bouw nu white space in bij mijn teamoverleg.” “Ik stel me open voor hun verhalen.” “Ik bouw informele momenten in.” “Tijd voor reflectie.” “Het idee van creatieve leegte.”
3) “Ik heb het gevoel dat ik een nieuw niveau moet bereiken.” “Ik heb mezelf beter leren kennen.” “Ik heb in de spiegel gekeken.”
4) “Ik kracht van verhalen is verbazend.” “Communicatie is niet langer meer puur ‘info sharing’ en ‘just do it’.”
5) “Leiderschap heeft geen functiebeschrijving.” “Er bestaat geen waarheid over leiderschap.”

In verandering en ontwikkeling ga je van Awareness naar Desire, Knowledge en Ability. De awareness is gegroeid en veel deelnemers geven aan dat pas na de module en door het schrijven van het reflectieverslag inzichten en bewustzijn groeiden. Dit bewijst dat ontwikkelingsspanning creëren en reflectie organiseren effectief werken. De meesten spreken ook Desire uit. Ze hebben meer zin gekregen in leiderschapsontwikkeling, ze willen aan de slag met hun verworven inzicht. Enkelen zijn met de referentiekaders en kennis ook aan de slag gegaan en hun Ability gaan ontwikkelen. Ze zijn gestart met verhalen vertellen, open space inbouwen en/of in dialoog gaan  met hun organisatie over hun positie.

Cool!

About Koen Marichal

Director Future Leadership Initiative at Antwerp Management School
This entry was posted in Comments & events, Dutch and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Leading from the middle: “Leiderschap heeft geen functiebeschrijving.”

  1. Jürgen Spanhove says:

    Interessant om deze ontwikkelingen te zien bij de deelnemers.
    Ik ben heel geïnteresseerd om de standpunten te zien mbt het thema 5) “Leiderschap heeft geen functiebeschrijving.” “Er bestaat geen waarheid over leiderschap.”
    Momenteel zijn we in de Vlaamse overheid, zoals Koen ook weet, bezig met het uittekenen van ons toekomstig leiderschap richting 2020. We willen geen waarheid creëren over leiderschap, maar wel een kader, met verscheidene elementen en rollen, die kunnen verschillen in zwaarte naargelang de context van de leidinggevende.
    Dus ik ben akkoord dat 1 functiebeschrijving omtrent leiderschap niet bestaat, maar een bepaald kader om ons visie rond leiderschap te omschrijven zal wel nodig zijn, evenwel met de mogelijkheid tot het differentiëren in accenten binnen dat kader naargelang de context waarin die leidinggevende functioneert.

    mvg
    Jürgen Spanhove (projectleider leiderschap 2020 – Vlaamse overheid)

    • Bedankt voor je reactie Jürgen.

      Toelichting bij je vraag: de deelnemers aan het programma worden zich bewust van het element persoonlijke kracht dat ze dienen te ontwikkelen in hun vaak heel complexe positie. Ze ontdekken dat ze daarvoor niet terecht kunnen bij ‘hun baas’. Die bewustwording op zich is voor mij de kern van leiderschapsontwikkeling.

      Je haalt terecht aan dat het kader heel belangrijk is en dan gaat het idd over rollen, opdrachten, verantwoordelijkheden. Deze zijn best niet te beperkend zodat er ruimte en goesting is voor persoonlijke invulling en doorleefdheid.

      Hierbij link naar een artikel dat me deed denken aan jouw opdracht: http://www.samhoud.com/userfiles/file/review/&review-December2011.pdf, pag. 26 – 31.
      En dan vooral pagina 31: how to become a firm of endearment.

      koen

  2. Leiderschap is inderdaad moeilijk te omschrijven. Maar diegene die het minste bezig zijn met zichzelf, maar met het bedrijf en zijn medewerkers hebben altijd een goed resultaat. Interesse in hetgeen je doet en niet in jezelf werkt beter voor een goed leiderschap. Als je daartoe bereid bent is het al om het even hoe je leiderschap definieert.
    Eva Joos

    • Bedankt voor je toevoeging. Ik ben niet zeker of ik je helemaal begrijp, omdat zelfbewustzijn en dus ook bewust bezig zijn met jezelf voor ons een peiler van leiderschap is. Zelfbewustzijn betekent idd iets anders dan preoccupatie met jezelf. Maar ik geloof wel in de permanente inside out & outside in dynamiek + reflectie en actie zo dicht mogelijk bij elkaar brengen.

  3. Pingback: Leading from the middle part II: “Ik vrees dat het zeer kunstmatig is.” | Thefutureleadershipinitiative

  4. Pingback: Leading from the middle Part III: Middle managers en hun leiderschapsclaim | Thefutureleadershipinitiative

Leave a Reply

