Herman Van de Velde over leiderschap: “ik geef zoveel mogelijk vrijheid.”

“Wat heb je nodig om dat goed te kunnen doen? Ten eerste is vertrouwen essentieel. Mijn vader was eerder achterdochtig. Hij had bij wijze van spreken alleen vertrouwen in zijn eigen kinderen. Hij was altijd bezorgd en controlerend. Achterdochtige mensen kunnen geen organisaties uitbouwen, want ze kunnen niet delegeren, mensen aanstellen en vertrouwen geven. Mijn devies is dat als je mensen niet vertrouwt, dan moet je ze niet aanwerven. Maar als je ze aanwerft, dan moet je ze vertrouwen. Ik ga ervan uit dat de mensen goed zijn. Het klinkt wat naïef, maar ik ben nog niet vaak ontgoocheld geweest daarin. Ik stel me als moederbedrijf ook eerder dienend op. Het moederbedrijf is er om te helpen. Uiteraard zijn er objectieven en moet er gerapporteerd worden, maar voor de rest geef ik zoveel mogelijk vrijheid aan de andere vestigingen.”

“Naast vertrouwen is integriteit heel belangrijk: onwrikbaar vasthouden aan je eigen principes, zoals bij voorbeeld eerlijkheid, loyauteit. ‘Een woord is een woord’, daar mag je nooit tegen zondigen. Zo weten de mensen wat ze aan je hebben. Zo ben ik ooit tegen mijn raad van bestuur ingegaan omdat ik mijn woord gegeven had aan een handelspartner uit Hongkong die aandelen wou terugkopen. Na onze afspraak evolueerden de aandeelkoersen negatief voor ons: de deal werd duurder. Maar ik bleef bij de initiële afspraak. Een woord is een woord. Als mijn raad van bestuur niet had willen volgen, dan was ik weggegaan.”

“In een familiebedrijf ligt het leiderschap vast. Ik heb lang met mijn broer en mijn neef de leiding gehad. Onze relatie was volledig open, volledig transparant. Er werd niet aan politiek gedaan. Het leiderschap lag voor lange termijn vast en werd ook niet betwist. Vandaag is de familie veel minder aanwezig in de leiding en er wordt toch iets meer aan politiek gedaan. Informatie die niet altijd even open gecommuniceerd wordt of strategisch gelost wordt. Dat was vroeger onbestaande.”

Uittreksel uit interview met Herman Van de Velde. Voor een volledig verslag van het interview: Leadership interview Herman Van de Velde .

Any comment?

About Koen Marichal

Director Future Leadership Initiative at Antwerp Management School
This entry was posted in 10. Freedom & choice, 12. Trust, power & authority, Dutch, Leader interviews & opinions and tagged , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Herman Van de Velde over leiderschap: “ik geef zoveel mogelijk vrijheid.”

  1. Cracking piece of writing!!

  2. Pingback: Leadership thought 14: “Are you honest or just pulling the strings?” | Thefutureleadershipinitiative

  3. De familie Vandevelde (zowel vader als kinderen) zorgden voor het succes van het bedrijf. De CANVAS-reportage gaf mij het gevoel dat de externe CEO komaf aan het maken is met dit succesvolle verleden.

    Herman vertrouwt Ignace, doch Herman’s visie staat in schril contrast met die van Ignace.
    Herman gaat op pensioen, zus blijft in een ondergeschikte positie, en kleindochter wordt langzaam maar zeker uit het bedrijf gewerkt. Pa en ma kijken lijdzaam toe.

    Foute boel !

    De sterkte van Vandevelde is nu net het familiale karakter.

    Zowel voor de klanten, de leveranciers als de werknemers.

    Een “Goeroe” kan als adviseur, doch niet als CEO.

    Hopelijk ziet de familie dit tijdig in.

  4. acne says:

    Howdy! I simply want to give you a big thumbs up for the great information you’ve got here on this post.
    I’ll be returning to your site for more soon.

Leave a Reply

