“Mensen zijn betekenisgevers…”

… aldus Herman Wittockx op een avondactiviteit van Vocap, de beroepsvereniging van organisatie-, consumenten- en arbeidspsychologen. Geen twintig mensen hoorden het aan.  Was het de sneeuw? Of een tanende interesse voor dit soort activiteiten?

De boodschappen van de Nyenrode professor waren niet om over na te praten. “Mensen zijn als alle levende wezens zelfsturend. Je kan ze niet controleren. Ze passen zich op een autonome manier aan aan hun omgeving. Mensen doen dit niet alleen via chemische processen maar ook door het creëren van betekenis. Ze geven betekenis aan wat ze doen en aan de nodige veranderingen. Betekenis heeft te maken met hoofd, hart en wil. Al te vaak benaderen we mensen in bedrijven alleen rationeel. We zijn nog te hard gebonden aan het machine paradigma.”

Juist ja.

Of ook: “we kijken te vaak door de lens van problemen of tekorten naar mensen of situaties. En dat motiveert niet. Het waarderend perspectief zorgt voor verwondering voor het goede wat is, en de verbeelding voor wat mogelijk is. Het glas is half vol en kan voller. En visie is een gedeeld betekeniskader over de toekomst en werkt verbindend als het een doorleefd verhaal is. Een van de grootste opdrachten van de leider is het vertellen van verhalen. Verhalen zijn nooit helemaal logisch. Ze bevatten ook waarden, normen en emoties. Ze geven betekenis en daardoor werken ze.”

Juist ja.

Ik bleef op mijn honger zitten. De principes en waarde van “Appreciative Inquiry” zijn ondertussen gemeenplaatsen geworden. So what? What’s next? De titel van de lezing was “waarderend leiderschap”. Veel is er niet verteld over leiderschap. Heeft “AI” het hippe leiderschapsjasje nodig om sexy te blijven?

Koen Marichal, 17 december 2010

About Koen Marichal

Director Future Leadership Initiative at Antwerp Management School
This entry was posted in Comments & events, Dutch and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to “Mensen zijn betekenisgevers…”

  1. Beste Koen,

    Bedankt voor jouw inspirerend artikel. Mensen, en vooral leiders, zijn eerst en vooral betekenisgevers. Ik vind in dit verband de boeken van Josef Badaracco enerzijds en van Ronald Heifetz anderzijds zeer inspirerend. Heb jij al hierover geschreven ? Wat denk je hiervan ?

    Persoonlijk geef ik les onder andere bij de Louvain School of Management over leadership op basis van cases door hen geinspireerd. Ik organiseer ook seminaries (in het Frans) over dit soort themas (recent over “responsible leadership”, met Emmanuel Toniutti – Zie onze website : schrijf Toniutti in de search function).

    Ik vind ook de connectie tussen leadership en ethiek interessant. Hierover heb ik enkele artikels op mijn blog zelf geschreven (http://laurentledoux.blogactiv.eu/2009/02/16/should-we-hope-for-obama-to-be-a-machiavellian-leader/).

    Verder vraagt de link tussen leadership en wijsheid ook meer onderzoek. Hierover kan ik je het boek van Mark Strom (The arts of the wise leader) aanraden. Samen met Mark heb ik een artikel over dit thema geschreven (nog niet on-line). Met andere vrienden hebben wij ook een global survey omtrent deze vragen gelanceerd (nog niet klaar).

    Ik zou graag eens hierover met jou kunnen spreken. Hoe kunnen wij in contact treden ?
    Mijn email is : ledoux.laurent@gmail.com

    Mvg,

    Laurent
    +32 478 62 14 20

Leave a Reply

